Landschapsarchitectuur NLnieuwsHAS Den Bosch sluit zich aan bij DSL

HAS Den Bosch sluit zich aan bij DSL

13022015

Per 1 januari 2014 is de Hogeschool HAS Den Bosch toegetreden tot de Dutch School of Landscape Architecture. De HAS is de zesde partner van de DSL, naast de TU Delft, Academie van Bouwkunst Amsterdam, Wageningen Universiteit, Hogeschool Van Hall Larenstein en de NVTL.

De studie Landscape Design aan de HAS bestaat sinds 2009 en is uitgegroeid tot een volwaardige Hbo-opleiding landschapsarchitectuur. Dit was aanleiding voor de DSL om de HAS uit te nodigen om toe te treden. Arnoud van der Wal, lid van het sectormanagementteam van HAS, neemt namens de HAS zitting  in het DSL-bestuur.

De studie Landscape Design is ondergebracht bij de opleiding Plattelandsvernieuwing en is een vierjarig traject waarbij studenten gelijk in het eerste jaar instappen. De studie is ondertussen gegroeid van 18 tot 80 studenten in 2013 en er zijn zes vaste ontwerpdocenten verbonden aan het programma. De studie profileert zich met een praktijk- en internationaal gericht programma. In 2013 studeerde de eerste zes studenten af.

Keurmerk

De aansluiting van de HAS bij de DSL is in meerdere opzichten interessant voor de HAS vertelt Van der Wal: “Eerst was het natuurlijk zaak om te zorgen dat de opleiding stevig op z’n benen kwam te staan. Nu dat gelukt is, wordt het tijd om ons te profileren naar het werkveld,  studenten en over de grenzen. Allemaal zaken waar de DSL aan bijdraagt. Het is heel waardevol als potentiële stagebedrijven ons kennen en zien dat we een volwassen partner zijn. In dat opzicht is de DSL voor ons ook een soort keurmerk.”

Eigen kijk op onderwijs

Jan Herman Meijer, directeur van de DSL, is erg blij dat de HAS is toegetreden tot de DSL.“De DSL kan haar rol om de samenwerking te bevorderen tussen de instellingen voor onderwijs in de tuin- en landschapsarchitectuur nu nog beter vervullen. Daarnaast is het erg inspirerend om kennis uit te wisselen met het HAS-team. Ze zijn ambitieus, weten wat ze doen en brengen een eigen kijk op onderwijs mee. Daar kan iedereen binnen de DSL van profiteren.”