ECLAS 2026 Take Care – Planetary Landscape Architecture
We nodigen iedereen van harte uit voor de volgende editie van de jaarlijkse ECLAS-conferentie, die van 16 tot 19 september 2026 wordt gehouden aan de Technische Universiteit Delft, georganiseerd door DSL.
Het thema voor 2026 is ‘Take Care – Planetary Landscape Architecture’. In een tijdperk van urgentie op het gebied van ecologie en milieu zou landschapsarchitectuur meer moeten zijn dan het ontwerpen van ruimte; het moet een praktijk van zorg worden. Take Care roept op tot bewustwording, verantwoordelijkheid en actie. Om rekening te houden met de grenzen van planetaire systemen, verantwoordelijkheid te nemen voor menselijke ingrepen en de kracht van ontwerp te gebruiken om landschappen te vormen die het leven ondersteunen. Te opereren op planetaire schaal, maar ook regionaal en lokaal.
Take Care is gestructureerd rond vijf onderling verbonden tracks, die elk een pad bieden voor kennis en praktijk in een planetair tijdperk. We nodigen deelnemers uit om bijdragen te leveren over theorie en discours, over denk- en handelswijzen, over opkomende perspectieven en geluiden, over planetaire uitdagingen en over transformatief onderwijs. Samen vormen ze een kader voor een beroep dat ethisch betrokken is, relationeel bewust en toegerust om een regeneratieve toekomst voor de planeet te bevorderen.
Om een maximaal niveau van leren, interactie en actie rond het conferentiethema te bevorderen, verwelkomen we zowel reguliere paperbijdragen als alternatieve vormen zoals visuele essays. Deze twee formats bepalen ook de structuur van de conferentie: dag één is een ‘disseminatiedag’ voor reguliere bijdragen, terwijl de alternatieve bijdragen de input vormen voor een ‘uitwisselingsdag’ op dag twee.
Conferentie thema: Take Care – planetary landscape architecture
In een tijdperk waarin ecologische en milieukwesties urgent zijn, moet landschapsarchitectuur meer zijn dan alleen het ontwerpen van ruimte — het dient een praktijk van zorgzaamheid te zijn. Take Care roept op tot bewustwording, verantwoordelijkheid en actie. Om rekening te houden met de grenzen van planetaire systemen, verantwoordelijkheid te nemen voor menselijke ingrepen en de kracht van ontwerp te gebruiken om landschappen te creëren die het leven ondersteunen — op planetaire schaal, maar ook regionaal en lokaal, zowel ecologisch als sociaal.
De overgang naar een praktijk van zorg gaat over een nieuw rentmeesterschap van het land, het vormgeven van landschappen met aandacht voor de onderlinge verbondenheid, en over actieschalen van mondiaal tot regionaal tot lokaal tot microbieel. Vandaag de dag hebben we meer inzicht dan ooit tevoren in de complexiteit van de planeet, en die kennis brengt verantwoordelijkheid met zich mee – en een dringende oproep om zorg te dragen. We moeten onze manieren van denken en doen herzien, de fundamenten en het werkterrein van het vakgebied uitbreiden en onze horizon verbreden door middel van transdisciplinaire praktijken.
Door middel van onderwijs, onderzoek en ontwerppraktijk onderzoekt Take Care hoe landschapsarchitectuur kan samenwerken met de natuur en kan reageren op maatschappelijke uitdagingen. Het bevordert aandacht, inclusiviteit en langdurige betrokkenheid, terwijl het diverse perspectieven omarmt, gelijkheid bevordert en de diepe onderlinge verbondenheid tussen milieu- en sociale systemen erkent. In de kern bevestigt Take Care de kracht van landschapsarchitectuur om door deze complexiteit te navigeren en bij te dragen aan een zinvolle, eerlijke en veerkrachtige toekomst. Want in het landschap zijn er geen echte grenzen – de aarde is altijd een verbonden geheel geweest.
Take care.
Take into account.
Take responsibility.
Take action.
Design for life.
Vijf tracks van Care in landschapsarchitectuur
Landschapsarchitecten zijn rentmeesters van het land, die ruimte vormgeven en tegelijkertijd zorg dragen voor de planeet. Om deze principes in de praktijk te brengen, is Take Care opgebouwd rond vijf onderling verbonden trajecten, die elk een pad bieden voor landschapsarchitectuur in een planetair tijdperk. Deze trajecten onderzoeken hoe zorg kan worden gerealiseerd door middel van theoretische onderbouwing, methodologische innovatie, inclusieve dialoog, ontwerpoplossingen voor urgente uitdagingen en transformatief onderwijs. Samen vormen ze een kader voor een beroep dat ethisch betrokken is, relationeel bewust en toegerust om een regeneratieve toekomst te bevorderen.
I – Taking Care by Reframing Our Worldviews
Theorie | Discours | Ethiek
Dit traject onderzoekt de fundamentele ideeën die bepalend zijn voor hoe we landschappen begrijpen en ermee omgaan in een tijd van planetaire crisis. Van het heroverwegen van het Antropoceen tot het omarmen van zorginfrastructuren, onderzoekt het kaders die landschapsarchitectuur positioneren als een relationele praktijk – een praktijk die de onderlinge afhankelijkheid tussen mensen, niet-mensen en het aardse systeem erkent. Zorg is hier een filosofische en politieke verbintenis om te ontwerpen met nederigheid, verantwoordelijkheid en respect voor de grenzen van onze planeet. Deze track nodigt ook uit tot bijdragen over onderwerpen als planetaire systeembenadering, landethiek, mens-natuurrelaties, verweven kennis, regeneratie en agro-ecologie.
II – Taking Care through Design Methods and Tools
Methoden | Middelen | Technieken
Ontwerpen voor het leven begint met hoe we observeren, interpreteren en ingrijpen. Deze track richt zich op manieren van weten en doen van landschapsarchitecten als beheerders – en ‘verzorgers’ – van planeetbewuste landschappen. Het nodigt uit tot innovaties in onze huidige technieken voor cartografie, modellering en landschapsrepresentatie, maar ook tot nieuwe methodologieën die bijvoorbeeld putten uit traditionele en inheemse praktijken. Planeetgevoeligheid stimuleert ook het combineren van disciplinaire kennis en het ontwikkelen van hybride methoden die analytische, ervaringsgerichte en creatieve kennis met elkaar verbinden – van veldwerk tot digitale innovatie met behulp van XR en AI. Het leidt ook tot nieuwe instrumenten die relaties centraal stellen in plaats van objecten, waardoor ontwerpers kunnen werken met complexiteit en onzekerheid en tegelijkertijd zorgvuldigheid en precisie kunnen cultiveren.
III – Taking Care by Engaging Diverse Voices
Perspectieven | Stemmen | Actoren
Landschappen moeten inclusief zijn om veerkrachtig te zijn. Deze track stimuleert de uitwerking van landschapsarchitectuurpraktijken die tot stand komen door dialoog, participatie en gedeeld auteurschap. Het ontwerp van nieuwe netwerken van actoren staat ook centraal in deze track, evenals nieuwe praktijkvormen zoals multi-soortenperspectieven, inheemse kennissystemen, feministische benaderingen en opkomende stemmen die dominante narratieven uitdagen. Zorg betekent hier ruimte maken – voor meer dan alleen mensen, voor diversiteit, door nieuwe manieren van kennisverwerving te integreren. Bijdragen vanuit zowel procesgericht denken als morfologische benaderingen zijn welkom.
IV – Taking Care in the Face of Urgent Transitions
Onderwerpen | Uitdagingen | Benaderingen
Van klimaatadaptatie tot verstedelijking, van circulariteit tot verlies aan biodiversiteit; dit thema richt zich op de urgente uitdagingen waar landschapsarchitectuur een transformatief verschil kan maken. Het onderzoekt hoe ontwerp kan reageren op complexe problemen door middel van ontwerptechnische en situatiegebonden oplossingen, maar houdt ook rekening met sociale, culturele en ecologische complexiteit. Zorglandschappen zijn niet alleen oplossingen, maar levende systemen die gezondheid, welzijn en regeneratie op lange termijn ondersteunen. Deze track nodigt uit tot bijdragen die ingaan op uitdagingen zoals verlies van biodiversiteit, warmtebeperking, droogte- en overstromingsbestendigheid, de energietransitie en circulariteit. Benaderingen van een planeetbewuste ontwerpcultuur, zoals landschapsgebonden stedenbouw, eco- en biosteden en bosstedenbouw, zijn eveneens welkom.
V – Taking Care through Transformative Education
Educatie | Pedagogiek | Didactiek
Wat betekent het om landschapsarchitecten op te leiden in de context van planetaire uitdagingen en het paradigma van zorg? Deze track onderzoekt landschapsarchitectuur als pedagogiek van zorg – van participatieve studioformats tot intercultureel leren en professionele vernieuwing. Het nodigt uit tot werk dat studenten de competenties bijbrengt om alternatieve modellen van schoonheid en prestaties te genereren in een tijdperk van ecologische en milieu-urgentie, en stimuleert bijdragen die toekomstige ontwerpers de mentaliteit, gevoeligheid en middelen geven om met onzekerheid en complexiteit om te gaan, en die collaboratieve en ethische praktijken bevorderen die een duurzame en eerlijke toekomst ondersteunen.
Conferentiegegevens
Locatie: Faculty of Architecture and the Built Environment (A+BE) TU Delft, Julianalaan 134, Delft, Netherlands.
Format: De conferentie faciliteert zowel fysieke als virtuele deelname.
Conferentiedata: woensdag 16 september tot en met zaterdag 19 september 2026.
Andere belangrijke data:
31.10.2026: Oproep voor abstracts geopend, zie conference.eclas.org voor meer informatie.
31.01.2026: Deadline voor het indienen van abstracts.
01.02. – 15.03.2026: Beoordelingsproces.
16.03.- 30.03.2026: Bekendmaking van aanvaarding.
01.04. – 15.06.2026: Inzending van herziene (uitgebreide) abstracts en visuele essays
01.04.2026: Registratie geopend
31.05.2026: Registratiedeadline voor presentatoren
20.08.2026: Registratiedeadline voor niet-presenterende deelnemers
Voor meer informatie, kijk op conference.eclas.org.
